12 mei: It's beginning to look a lot like...

14 mei 2022 - Jasper, Canada

We hebben de nacht ongeschonden doorgebracht, geen beren die om brood kwamen vragen, geen Elken die door de camperdeur probeerden binnen te komen en gelukkig ook geen kater na alle wijntjes. Maar ook geen vrolijk huppelende hertjes aan de ontbijt tafel...waar we wel hadden was een zonnetje en een grotendeels blauwe lucht, kadootje!

We starten, zoals elke dag, rustig op. Eerst de kachel aan en als warm is gaan we ontbijten en douchen. Voor ons is dit onderdeel van onze vakantie routine en dat bevalt goed.

Eenmaal bij de skytram staat er zowaar een kleine rij bij de kassa, de zon lokt iedereen :-). Het advies is om goede wandelschoenen aan te doen en je te kleden in laagjes. Toch zien wij mensen met gympen, kuitbroeken en alleen een vestje. Wij niet, t-shirt, trui en warme jas en goede schoenen, we nemen de adviezen serieus.

Skytram Jasper National Park

De rit naar boven duurt zo'n 7 minuten en het uitzicht wordt wijdser en steeds mooier. De top ligt op een kleine 2500 meter en boven is het 0 graden. Gelukkig staat er weinig wind en het zonnetje doet z'n best. Het is er heel aangenaam, als je goed bent aangekleed.

Mount WhistlersAdembenemendSpectaculair

De reizigers met gympen en vestjes staan wat overdonderd en verkleumd te kijken...Euh, wat had je dan verwacht! Het eerste stukje was flink glibberen maar dan kom je op een stuk berg waar geen sneeuw ligt en kunnen we onze wandeling beginnen. Het uitzicht is echt adembenemend, ik kan het niet omschrijven, hopelijk krijg je door de foto's een beetje idee van de schoonheid!

PanoramafotoZo mooi dit!Lake Edith

We lopen net als veel anderen een flink stuk de berg op, de lucht is redelijk ijl dus helemaal naar de top wagen wij ons niet aan, heen en terug is dat 3 uur. We hebben wel een foto van bikkels die dat wel hebben gegaan, respect!

De dappersten liepen naar ruim 2400 meter

Op deze grote hoogte liepen gezellig twee sneeuwhoentjes te paraderen, duidelijk gewend aan mensen dus ik mocht van dichtbij een foto nemen.

Sneeuwhoen van dichtbijSneeuwhoen

Je verwacht hier helemaal geen dieren dus dit was een leuke verrassing! Mooie beestjes ook!

Wat we wel verwachtten was een sneeuwpop...en wat denk je? Tadaaaa!

Sneeuwpop

In de giftshop hebben we een muts gekocht, gewoon omdat het soms erg koud is en ik geen muts had meegenomen, optimist die ik ben!

De muts kon ik meteen op bij de wandeling bij Lake Maligne. Ere wie ere toekomt, ik wilde daar per se heen terwijl Mars onderweg al zei, volgens mij word dit niks. Enorme bergen sneeuw overal maar ik, soms wat eigenwijs, dacht dat de pot met goud aan het eind van deze weg lag. Mars is de lulligste niet dus die reed dapper door.

Op de parkeerplaats bleek al dat het geen doorkomen aan was maar wie A zegt...de paden waren uiteraard niet zichtbaar en om de twee stappen zakte je voet een stuk dieper de sneeuw in. Het was lastig maar wel te doen, dacht ik, de optimist. Tot ik tot aan mijn liezen de sneeuw inzakte en ik Mars moest vragen om mij te helpen. Dat deed hij graag, nadat hij uitgelachen was en een foto had gemaakt...

Sneeuwpret

Onbegonnen werk maar toch nog doorgeploeterd naar Lake Maligne, bevroren maar wel heel mooi!

Lake MaligneLake Maligne

In de camper droge kleren aangetrokken en richting Jasper gereden. Een erg toeristisch stadje met veel souvenirwinkeltjes. We hebben wat rond geslenterd en bij de slijter wijn en bier gekocht. Ook nog gekeken bij twee antieke locomotieven bij het treinstation.

Mar bij treinMars bij trein

Over de lengtevan de treinen heb ik het nog niet gehad. We zien goederentreinen van ongeveer een kilometer lang! Er komt geen eind aan een heel, heel regelmatig toeteren ze, lang en hard!

Aan het eind van de dag teruggereden naar onze campsite en...We hebben een beertje in de boom gezien. Foto is niet heel goed maar filmpje staat zo snel mogelijk bij de video's.

Beer in boom

Enjoy!

1. Kelly:
    14 mei 2022
    Volgens mij was je dochter ook jarig op deze dag, ik had wel een kleine shoutout verwacht. Jammer weer!!

Ziet er prachtig uit, blij dat jullie het naar jullie zin hebben❤️
  2. Marga Lassing:
    14 mei 2022
    Ik heb half Canada verteld dat je jarig was, telt dat ook? ❤❤❤❤❤❤❤
  3. Carla Percin:
    14 mei 2022
    Wat een prachtige foto’s en wat een ongelooflijke mooie natuur
  4. Marga Lassing:
    14 mei 2022
    Het is in het echt nog veel mooier!
  5. Eric:
    14 mei 2022
    Prachtige foto’s weer, jullie hebben het toch maar goed samen
  6. Marga Lassing:
    Absoluut! ❤
  7. Greet:
    14 mei 2022
    Lieve Marga, ik ben jullie niet vergeten hoor... Heb net onder het genot van een kop koffie weer alle verhalen gelezen en op google maps alles opgezocht. Wat een prachtige verhalen en wat een mooie reis. Volgens mij ga jij, als je stopt met werken, schrijfster worden. Dikke zoen vanuit zonnig Amsterdam.
  8. Marga Lassing:
    14 mei 2022
    Ha lieve Greet, wat leuk dat je Google Maps erbij pakt ❤. Ik heb geen ambitie om schrijfster te worden alhoewel ik dit erg leuk vind ook te doen! Dikke kus terug
  9. Rob olieberg:
    14 mei 2022
    Ziet er mooi uit allemaal, de sneeuwhoentjes zijn prachtig
    Kus van Linda en Rob
  10. Marga Lassing:
    14 mei 2022
    Iemand vroeg zich af of ze ook lekker zijn Rob...er waren er maar twee dus wie weet hoeveel mensen het antwoord hebben op deze vraag haha. 💋💋