20 mei Long Weekend!

21 mei 2022 - Princeton, Canada

Voor ons gevoel gaat de laatste fase van onze camper reis nu echt beginnen. We zien de komende 4 dagen nog twee campsites en dan moeten we ons vriendje weer achterlaten. Maar eerst nog genieten tot aan het inleverpunt!

Vorige week hoorden we over het Long Weekend, klonk wel gezellig, volle campsites, vrolijke families, we houden van gezelligheid! Tot ik twee dagen later bedacht dat als heel British Columbia gaat kamperen, het dan wel eens lastig kan worden om een kampeerplek te vinden. Mars maakte zich nog niet heel druk, we komen vanzelf wat tegen...doen het de hele vakantie al op de bonnefooi... Toen ik de nacht daarna, de halve nacht wakker lag én overdag op onzichtbare weggetjes ging letten waar we dan misschien stiekem konden parkeren was de maat vol. We gingen op zoek naar een leuke campsite voor het hele Long Weekend zodat ik die zorg opzij kon zetten. Ik kan jullie zeggen, makkelijk was anders, werkelijk alles was vol en het is aan de vasthoudendheid van Mars te danken dat we een heel weekend kunnen staan in Princeton. Ik op zich vind het al heel gaaf dat ik nu kan zeggen dat ik op Princeton heb gezeten (en gelopen en gelegen en gegeten etc.). Meteen betaald voor een riverside plek want water en bomen vinden we leuk! Ik blij en dus Mars ook blij! Vanmorgen klaar om hierheen te gaan.

De Tom Tom op eco gezet waardoor we de highways ZOVEEL ALS MOGELIJK zouden vermijden. Fototoestel klaar en karren maar. Het weer is niet geweldig maar ik word er toch blij van Blijkbaar houd ik heel erg van de contrasten in de lucht en die zijn er genoeg. Wees gerust, ik voeg maar een paar foto's toe, de rest staan onder 'menu'.

20220520_111615

Panoramafoto

Ik denk elke keer, nu heb ik wel even genoeg foto's van een berg, een meer of een mooie lucht maar bij elk nieuw landschap staat de camera alweer klaar want dit is nóg mooier of bijzonderder.

Veel blauw, love it!

Toen we in de buurt van Kelowna kwamen waren we voor het eerst sinds Vancouver bij een grote(re) stad in de buurt. Meteen een stuk drukker op de weg. Zijn we niet meer gewend. En hoge gebouwen zijn heel praktisch maar ik vind ze in deze omgeving misstaan. Ik zal er eens een mailtje naar het Canadese Gouvernement aan wijden!

Ineens drukte op de weg 😨

Drukte op de wegWaaat? Hoge gebouwen?

Grappig dat wij stadsmensen beiden niet de behoefte hebben om de stad op te zoeken hier. Ongezegd willen we gewoon de natuur om ons heen zolang dat kan en dus rijden we lekker door. We hebben dan ook nog niks gekocht, op twee mutsen na, vooral voor mij een record. Ik lijk met hetzelfde aantal schoenen naar huis te gaan...tenminste als ik in Vancouver niet toevallig tegen wat leuks aan loop, je weet het tenslotte nooit😉.

Qua wilde dieren loopt onze score niet heel erg op. Vandaag zagen we eerst koeien achter een hekje en een kilometer verderop 'wilde' koeien. Ik heb ze geobserveerd en ben tot de conclusie gekomen dat beide soorten met dezelfde tevredenheid hun gras staan te (her)kauwen. Geen openbaring daar dus!

20220520_114059

20220520_113852

Dan nog even over de bomen. In Canada is de Elm disease oftewel de Iepenziekte, een groot probleem. Overal waar je rijdt kom je dode iepen tegen die op een gegeven moment als luciferhoutjes ter aarde storten. Alle lichte bomen in de volgende foto zijn dode of omgevallen iepen 😱

Alle lichte bomen zijn zieke iepenOmgevallen iepen bezweken aan de iepziekte

Omgevallen iepen, bezweken aan de iepziekte

Ik weet niet of en wat ze er aan doen maar triest is het wel! Het goede nieuws is dat ze hier (om en nabij) 12 triljoen naaldbomen hebben dus die halen de scherpe kantjes er wat af. Ik heb een kort filmpje gemaakt (onder menu) en waarschuw alvast voor schokkende beelden!).

Bomen, bomen en nog eens bomen

En...We hebben een heel veld met baby naaldboompjes gezien, schattige kleine ienimini boompjes met superkleine naaldjes!

Baby naaldboompjes

Ik heb twee foto's van de dag, ik kan niet goed kiezen. Bij de eerste vind ik de kleuren van de planten en lucht geweldig en bij de tweede de contrasten tussen de blauwe, witte en grijze lucht.

Panoramafoto

Verschillende weertypen tegelijk

De plek van de laatste foto was trouwens een raar stukje wereld. Aan de kant een bordje met 'let op, het weer kan hier heel snel omslaan'. En dat klopt! We hebben in een halfuur zon, zware regen, zon, hagel en sneeuw gehad, afgetopt met harde windstoten. Van de regen staat een kort filmpje onder het menu.

Daarna reden we over het algemeen in een flauw zonnetje, wij klagen niet, zon is zon 🌞!

Onderweg naar PrincetonOnderweg naar PrincetonZonnetjeeeee

Vanmiddag reden we Princeton in en gingen op zoek naar onze campsite voor drie (3 dus!) nachten. Een tandenloze aardige oude heer wees ons, ons plekje. Het pareltje ligt aan de Similkameen river en onze plek kijkt over dit deel van de rivier uit ❤

20220520_152844Ons plekje aan de Similkameen riverMars kijkt uit over de rivier

Mars lijkt er geen genoeg van te krijgen, hij kijkt structureel naar het water want...aan de andere kant van de weg loopt de highway 3 East. Als je ramen en deuren sluit en de muziek lekker hard aanzet, hoor je er bijna niets van!

De andere kant van onze riverside plek

We weten meteen waarom dit in heel BC de enige campsite was met plek voor het hele (drie dagen dus!) weekend. Elke keer als we naar elkaar kijken schieten we weer in de lach, waarmee het met stip de grappigste calorie is! Ach, goede manier om te onthechten misschien van deze wonderbaarlijk gave vakantie. En we staan hier niet de hele dag, morgen gaan we naar Hope. Reuze zin in, waarom? Dat schrijf ik morgen...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Agnes Helvert:
    21 mei 2022
    Een dag niet gelachen... 🤗
    Leuke verhalen mooie foto's. Verveeld niet. Werkt zelfs ontspannend 🤝🙏
  2. Marga Lassing:
    22 mei 2022
    Ik ben ook heel ontspannend Aggie, tenminste dat vind ik zelf...En jij nu ook! Ik zeg winst voor ons allebei! 💋💋