10 mei: erupties op meerdere fronten

12 mei 2022 - Valemount, Canada

Onze volgende stop is Valemount, alleen de naam vinden we reden genoeg om erheen te gaan. Ik vind de namen hier sowieso geweldig, Clinton, Banff, Revelstoke etc. Ik vraag me af wat Canadezen vinden van Urk, Almere en Goes ;-). Misschien vind je al het onbekende tijdens je vakantie fantastisch, ook Urk, Almere en Goes.

Hier wat mooie plaatjes van onderweg!

20220510_13250920220510_133816PanoramafotoPanoramafoto

Maar goed ik (ver)dwaal af! We gingen eerst naar Spahats Canyon in Clearwater waar een mooie waterval zou zijn. De weg erheen was niet heel camper vriendelijk, enorme gaten in de weg en dus extra herrie door al het rammelende serviesgoed. Mars ging heel vakkundig om de gaten heen, voor zover dat mogelijk was tenminste. Op het parkeerterrein hoorden we de waterval al, hij klonk immens. Misschien scheelde het ook dat we zo'n beetje de enigen waren...

20220510_120805

Hier hebben er ons eerste 'pas op voor beren' bord gezien. Ik hoop enorm op een paar beren op onze weg, maar eerlijk gezegd niet op een smal bospad waar je of door de beer wordt neergemaaid of in het water (vol rotsen) moet springen, beiden luiden en sudden death in lijkt me.

20220510_120751

Sorry, ik (ver)dwaal alweer af. Het bord zegt dat je als hiker vooral herrie moet maken zodat de beren weten dat je er bent en zij zelf een andere route nemen (hopelijk). Gelukkig is herrie maken één van mijn specialiteiten als ik Mars mag geloven dus we voelden ons relatief veilig door mij haha.

We verbazen ons al sinds we hier zijn over de verschillende soorten rotsen. Sommigen lijken uit één massief stuk te bestaan waar ander meer gestapelde blokken lijken. Bij de rotsformaties hier werd uitgelegd hoe dit 'stapelen' in zijn werk is gegaan. Het informatiebord is slecht te lezen op de foto dus ik vertaal even wat daar staat.

20220510_12251720220510_121507

500.000 jaar geleden werden de vulkanen van het Wells Gray Park actief. Rivieren van lava stroomden naar de vallei van Clearwater. Doordat er enige tijd zat tussen de erupties had de onderste laag steeds tijd om af te koelen en te verharden voor de volgende lavastroom er bovenop terecht kwam. Tegen de tijd dat de vulkanen uitgespuugd waren was de bodem van de vallei 150 meter hoger dan daarvoor! Het is ons gelukt om er een paar mooie en duidelijke foto's van te maken. Die volgen later, beloofd!

20220510_13095820220510_12240420220510_122428

Na een broodje en en kopje thee zijn we er verder gereden. Nu moet je weten dat je bij een camper voor vertrek moet checken of alles is opgeborgen en of de kasten goed dicht zijn! Wij weten nu uit ervaring hoe belangrijk dat is, kwam er eerst een eruptie vanuit de koelkast (oeps), bij het vervolgen van de weg vloog de fluitketel de cabine in (weer oeps). Goede en toch ook grappige les, gaat niet nog eens gebeuren (denken we nu haha).

Onderweg hebben we kilometer na kilometer wegwerkzaamheden gezien. We schatten in dat dit in elk geval 100 kilometer lang was. Bij navraag blijkt dat er een olieleiding wordt gelegd van West Canada naar Oost Canada. Die 100 kilometer die wij hebben gezien is dus nog maar het topje van de ijsberg. Hele kampen zijn er gebouwd voor de werknemers waar ze tijdelijk wonen.

Wegwerkzaamheden  oliepijplijn

In de middag kwamen wij aan in Valemount. Echt een supermooie plek midden in het bos.

Onze plek in ValemountOnze plek in ValemountMars is er klaar voor!

Enige nadeel is dat de Wi-Fi niet werkt. Maar niet zeuren, VROEGER belde je één keer per week naar huis en daar vandaan werd dan iedereen op de hoogte gesteld van je wel en wee haha. We zijn eerst de omgeving gaan ontdekken, geen mogelijkheid om schatjes te zoeken want je moet via internet kijken of en waar ze liggen. Dan maar gewoon de mooie paadjes opgezocht. We kwamen bij een riviertje met ijzererts. Het water en de stenen daarin zijn warm oranje, echt mooi. In de stenen buiten het water zie je de ijzererts zitten. Ik heb een mooie steen meegenomen, ik hoop nu dat ze ijzerprijs net zo hard stijgt als de huizenprijs de afgelopen jaren!  Foto volgt!

Wat zijn ze leuk!Meertje bij campsite ValemountZo ziet geluk er uit!

De avond was mooi genoeg voor een BBQ, onze tweede jippie! Luifeltje uit (ja, die hebben wij ook!), vuurtje stoken, wijntje erbij en later een lekker stukje vlees, sla en gepofte aardappel. Dat zijn de kleine geluksmomenten, die koesteren we!

Dekentje om en lekker buiten zitten!

Besloten om morgen door te rijden naar Jasper National Park. Donderdag wordt het daar zonnig!!! en dan willen we er vroeg bij zijn om daar van te genieten. Op het programma staat een rit met een skytram naar de top van een berg. Nu al leuk!

1. Eric:
    12 mei 2022
    Na regen komt zonneschijn, dus op naar een paar zonnige dagen. Na Italië is Canada ook geschikt voor een 2e huisje als ik alle verhalen zo lees?
  2. Marga Lassing:
    12 mei 2022
    Nou, dat zouden we wel heel leuk vinden maar onze bankrekening is tegen! 😉
  3. Agnes:
    Weer zo'n leuk verslag! Gelezen tijdens mijn HO ontbijt 😊 en nu naar kantoor 🥴
    Veel plezier maar dat is eigenlijk overbodig te schrijven 💋💋💋
  4. Marga Lassing:
    Dank je wel liefje. 💋💋💋
  5. Gea:
    12 mei 2022
    Ik heb het gelezen in mijn bed. Een goede start van de dag. Helemaal eens met Agnes: weer zo’n leuk verslag. Weet inmiddels ook wat schatjes zijn. Dat jullie dat zijn dat wist ik al.
  6. Marga Lassing:
    12 mei 2022
    Ik verbaas me elke keer weer over jouw enorme mensenkennis haha. Lief een leuk ben je! 💋
  7. Joep:
    12 mei 2022
    Dat oeps uit de koelkast waren toch hopelijk niet de bijna lege flessen wijn ?
  8. Marga Lassing:
    12 mei 2022
    Nee Joepje, die staan veilig in de deur. Het waren onder andere de eieren...dus oeps haha
  9. Carla Percin:
    12 mei 2022
    Als ik s’ochtends wakker wordt kijk ik gelijk of er een nieuw verhaal klaar staat. Moet eerst douchen van mijzelf en dan mag ik pas lezen. Nog nooit zo snel gedouched
  10. Marga Lassing:
    13 mei 2022
    Haha wat ontzettend leuk zus! ❤